16 maja 2022 Udostępnij

Znaczenie kontroli emocjonalnej w nowoczesnym środowisku biurowym

Panowanie nad emocjami nie zawsze jest najłatwiejsze. Coś może łatwo wywołać u Ciebie wybuch gniewu, zdenerwowanie lub spadek pewności siebie, a to wszystko jest nieodłączną częścią bycia człowiekiem. Rzecz w tym, że kiedy przebywasz w środowisku pracy, bardzo ważne jest, abyś potrafił kontrolować te uczucia i trzymać wszystko w ryzach. W przeciwnym razie kierownictwo może odnieść zupełnie niewłaściwe wrażenie.

Wybuchy emocji podczas siedzenia przy biurku nie wzbudzą zachwytu w nikim w biurze, ale czasami nie da się zapanować nad swoimi uczuciami. Nie jesteś sam, ale nauka panowania nad emocjami zapewni harmonijne środowisko pracy w biurze i da Ci większe szanse na nawiązanie zdrowych relacji z kolegami z pracy.

Oto kilka metod, których możesz użyć, aby zapanować nad swoimi emocjami w tych trudnych dniach w pracy.

Ćwiczenia oddechowe

Gdy siedzisz w swoim biurze, możesz się uspokoić, wykonując kilka prostych ćwiczeń oddechowych. Następnym razem, gdy poczujesz, że Twoje emocje rosną, spróbuj tego:

  • Zamknij oczy i wykonaj kontrolowany wdech nosem przez pięć sekund w powolny i spokojny sposób
  • Wstrzymaj ten oddech na trzy sekundy
  • Wykonaj wydech w ten sam powolny i spokojny sposób przez kolejne pięć minut.
  • Powtarzaj, aż poczujesz się spokojniejszy

Skupienie się na oddechu odwraca uwagę od emocji, które groziły rozlaniem się i daje kilka sekund na odzyskanie kontroli.

Ponowna ocena miejsca, w którym siedzisz

Jeśli zauważysz, że pewna osoba wywołuje u Ciebie szczyt emocji, lub ogólnie pewne miejsce, zastanów się, gdzie siedzisz w biurze. Jeśli masz w biurze system hot desking, powinno to być dość łatwe do zrobienia, jeśli jednak masz ustawione biurko, dlaczego nie porozmawiać z przełożonym i nie wyjaśnić, jak się czujesz. Uszanują to, że jesteś szczery i próbujesz naprawić sytuację, zamiast pozwolić, aby wpływało to na Twoją produktywność. Ponadto będziesz mógł korzystać z innych, fajnych mebli biurowych, co nigdy nie jest złe!

Spróbuj wizualizacji

Inną metodą, którą warto wypróbować, jest wizualizacja emocji jako koloru lub przedmiotu, a następnie wyobrażenie sobie, że Twoja ręka siłą je odpycha. Jest to bardzo przydatny sposób radzenia sobie z niechcianymi myślami i emocjami. Można to robić, siedząc na krzesłach w sali konferencyjnej podczas trudnego spotkania lub przy własnym stanowisku pracy.

Wiele osób uważa, że ta metoda działa dobrze, gdy wypowiadasz słowo "nie" na głos, np. odpychasz emocję i mówisz "nie", ale jeśli nie możesz tego zrobić ze względu na miejsce, w którym się znajdujesz, możesz wyobrazić to sobie w myślach. Spróbuj, to działa!

Przeformułowanie sytuacji

Każdy problem czy sytuacja ma więcej niż jedną stronę, dlaczego więc nie spróbować spojrzeć na problem, który powoduje wzrost emocji, w inny sposób? Reframing jest użyteczną metodą terapii poznawczo-behawioralnej (CBT), która pomaga umysłowi stać się bardziej pozytywnym i jednocześnie pozbyć się niepożądanych wzorców myślowych.

Przykładem może być sytuacja, w której zostałeś pominięty w projekcie, w którym chciałeś wziąć udział. Zamiast myśleć: "Nigdy nie mam okazji pracować nad dużymi projektami", zmień tę myśl na pozytywną; może będziesz musiał tworzyć, ale na pewno coś znajdziesz! Możesz też pomyśleć: "Tym razem nie miałem okazji, ale udowodnię swoją wartość przy następnej okazji". Zamieniasz negatywną sytuację w pozytywne doświadczenie edukacyjne! Dzięki temu będziesz w stanie kontrolować negatywne emocje związane z tą sytuacją.

Każda osoba musi czuć, że przynależy do swojego środowiska biurowego - to nieodłączna część bycia człowiekiem. Oznacza to wzloty i upadki, ale dzięki pozytywnemu nastawieniu i stosowaniu reframingu problemy można przezwyciężyć.

Rób sobie przerwy

Możesz mieć wspaniałe meble biurowe, ale i tak musisz od czasu do czasu zrobić sobie przerwę! Zawsze rób sobie przerwy, ponieważ nie tylko daje to szansę na rozprostowanie nóg, ale także pozwala być spokojniejszym i bardziej skoncentrowanym. Stres nie sprzyja kontroli emocjonalnej, a jeśli nigdy nie zażywasz świeżego powietrza, nie odrywasz się od biurka, jak możesz oczekiwać, że poradzisz sobie z sytuacjami, które napotkasz na swojej drodze?

To wszystko są naprawdę przydatne sposoby kontrolowania emocji w miejscu pracy, dzięki którym czas spędzony w biurze będzie bardziej harmonijny, pozytywny, przyjemny i wartościowy. Ktoś, kto regularnie wpada w gniew, płacze, stresuje się i ogólnie jest negatywnie nastawiony, nie będzie powszechnie lubiany, a kierownictwu będzie się wydawać, że nie radzi sobie z natłokiem pracy. To nie jest to, czego potrzebujesz, i prawdopodobnie tak też nie jest.

Zapanuj nad emocjami i zmień swoje samopoczucie na pozytywne!

Tobiasz Bronicki

Szef działu konserwacji niszczarek